پژوهشکده اخلاق و معنویت با همکاری جمعیت هلال احمر، روز یکشنبه 11 دی 1401، پیشنشست سوم از سلسله پیشنشستهای همایش اخلاق امدادگری را با عنوان «ابعاد اخلاقی مدیریت بحران جامعه محور» برگزار کرد.
????در این جلسه که به صورت مجازی و از ساعت 15 الی 17 برگزار شد، دکتر شاهین فتحی؛ مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران و دکتر پیمان صابریان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر حول محور نشست به ایراد مطالب خود پرداختند.
???? دبیر علمی این نشست دکتر حسن بوسلیکی، در ابتدای جلسه در مورد سفارش همایش اخلاق امدادگری از سوی جمعیت هلال احمر توضیحاتی ارائه کرد و روند شناسایی مسائل عینی و عملیاتی امدادگران و تبدیل آنها به محورهای همایش را بیان کرد. همچنین افزود: مدیریت علمی این همایش به پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپرده شده است.
???? آقای شمسپور (مدیر کل آموزشهای همگانی) به نیابت از دکتر صابریان نکاتی را مطرح کرد. وی تصریح کرد منطق مدیریت بحران جامعهمحور این است که بجای مدیریت از بالا به پایین، از خود جامعه یا اجتماع محلی کمک گرفته شود. مسائل اخلاقی در همه مراحل از پیشگیری و آموزش تا تبلیغات و بازتوانی پس از حادثه، وجود دارند. وی به برخی از چالشهای اخلاقی این رویکرد مدیریت بحران اشاره کرد: محدودیتهای فرهنگ منطقه برای اِعمال پروتکلهای امدادی، چالش عدالت در توزیع اقلام، چالش بیطرفی در اِعمال تریاژ.
???? دکتر فتحی با اشاره به شعار جمعیت هلال احمر، «ما خدمت را نزد مردم میبریم»، بیان داشت در مدیریت بحران، توزیع حداقل ضروری امکانات، یک اصل است، یکی بدلیل محدودیت مالی حاکمیت در حوادث گسترده و دیگری بخاطر اجتناب از اینکه مردم انگلوار به حاکمیت بچسبند. اصل این است که مردم خودشان اقدام کنند.
????وی به برخی از چالشهای اخلاقی مدیریت بحران جامعهمحور اشاره کرد: توزیع امکانات ناهمسان توسط مردم، زمینهسازی قبلی برای احساس بیعدالتی، شیوههای مدیریت اسکان برای مراعات فرهنگ بومی، تداخل خدمترسانی چند نهاد مردمنهاد، لزوم پذیرش همه کمکهای مردمی ولو بیارزش، خویشاوندگرایی در استفاده از معتمدین محله، مراعات شأن اجتماعی افراد متمولی که دچار فلاکت ناگهانی شدهاند...
مدیر عامل هلال احمر تهران اظهار داشت: آنچه در مدیریت بحرانها حائز اهمیت ویژه است، «جامعه آماده» است. برای ایجاد آمادگی در مردم، ایجاد مقداری ترس و اضطراب لازم است ولی نباید زیادهروی کرد. وی افزود در حوادث، مردم باید احساس وظیفه کنند نه این که دائماً طلبکارانه امکانات و خدمات بخواهند. از نظر وی، آموزشهای عمومی در زمینه امداد و نجات بسیار ضروری است و مداخله افراد آموزشندیده میتواند آسیبزا باشد. به اعتقاد وی، الآن با جامعه آماده مواجه نیستیم.
????دکتر صابریان، معاون آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر بیان داشت در مدیریت بحران احترام به انسانها یک اصل اساسی است؛ نه با دروغ گفتن درباره احتمال حوادث، برای آنها آرامش کاذب بیاوریم و نه با بزرگنمایی اضطراب بیمورد ایجاد کنیم.
✅ وی افزود رفتار امدادگران با حادثهدیدگان بسیار ماندگار است و ممکن است تا آخر عمر فراموش نشود، از این رو، مراعات اخلاق بسیار مهم است. امدادگر در کنار مراعات مسائل اخلاقی، باید به مسائل شرعی آشنایی داشته باشند. باید مدیران میدانی با مراجع تقلید ارتباط داشته باشند تا بتوانند استفتای درستی بکنند و پاسخ درست دریافت کنند.